VERHAAL ACHTER DE DEUR 11-07-2019

VERHAAL ACHTER DE DEUR

Mensen hebben veelal het idee dat ze een behoorlijke drempel over moeten stappen als ze contact opnemen met medewerkers van een deurwaarderskantoor. En dat geldt heus niet alleen voor schuldenaren.  Maar waar komt dat toch vandaan?  En is dat gevoel wel terecht? Om een beetje kou uit de lucht te nemen en een kijkje in de dagelijkse deurwaarderspraktijk te geven verteld Karin van der Meijs over haar ervaring als budgetcoach bij Seuren Van der Vlies van Heijnsbergen.

Vanuit ons kantoor rijd ik, als budgetcoach, zo’n 3 dagen in de week rond in onze percelen. Het doel is om het verhaal achter de deur te beluisteren en samen met mensen het gesprek aan te gaan. Wat speelt er  en waarom wordt er geen contact opgenomen. Is het schaamte, onwetendheid of zien   mensen het gewoon niet meer zitten omdat ze het overzicht kwijt zijn?  Al deze voorbeelden kloppen en dat is de reden waarom het zo belangrijk is om gebruik te maken van deze faciliteit. De mensen ontvangen een brief dat ik kom in een bepaalde week en ze kunnen contact opnemen om eventueel te vragen wanneer dat precies het geval zal zijn. Helaas sta ik toch regelmatig voor een gesloten deur en dat is jammer. Natuurlijk laat ik wel een berichtje achter dat ik ben geweest maar het is eigenlijk een gemiste kans. Daar waar we anders samen naar een oplossing zouden kunnen kijken moeten mensen dit dan toch alleen doen. 

In gesprek
Met de mensen die  thuis zijn ga ik in gesprek. Schrijnende verhalen over wat er allemaal is gebeurd, waardoor ze in de schulden zijn gekomen, worden soms met tranen verteld.  Ik probeer dan toch structuur aan te brengen en te kijken of er een mogelijkheid is om orde te krijgen in de soms aanwezige hoeveelheid van brieven van bedrijven en instanties die wat van ze willen. Ja, het is allemaal erg vervelend wat er is gebeurd maar toch moeten  ze verder. Wat is er mooier om dan iemand te kunnen helpen om enigszins inzicht te krijgen in de chaos. Er de schouders weer onder te krijgen en acties te ondernemen als er weer een nieuwe brief binnen valt. Samen de stapel brieven en administratie wat op orde te brengen. Daarmee wat meer overzicht te krijgen en er weer wat positiever tegenaan te kunnen kijken. Mensen doen het wel allemaal zelf maar  hebben soms net dat steuntje in de rug nodig wat ik hen dan kan bieden. Samen kijken we dan hoe de financiën ervoor staan en wat we voor elkaar kunnen betekenen? Ik geef Uitleg over het soort vordering die mensen hebben ontvangen en tips en trucs om het overzicht  dat we samen hebben gecreëerd  verder uit te bouwen en vooral om overzicht te behouden. Is het niet verstandig om extra hulp in te schakelen en waar moeten ze dan zijn. Wat als er loonbeslag ligt en hoe gaat dat in zijn werk. Allerlei zaken komen aan bod. Het is dan ook noodzakelijk om de juiste informatie te kunnen verschaffen.

Opleiding
Onlangs heb ik een nieuwe opleiding afgesloten als SHVIII NEN 8048 met KIWA certificering. Oftewel heb ik schuldhulpverlening 3 (budgetcoach) gevolgd en is dit door de KIWA geëxamineerd. Een  ontwikkeling die belangrijk is om te zorgen dat de mensen nog beter geïnformeerd kunnen worden met als doel dat  mensen zelfstandig  in staat zijn om de financiële huishouden te kunnen voeren.
Willen wij niet allemaal naar een schuldenvrij bestaan? Ja toch! Hierbij zijn  veel ontwikkelingen binnen onze maatschappij op gebied van het oplossen van armoede en het voorkomen/ omgaan met schulden belangrijk en wij dragen daar ons steentje aan bij.

 

Overige artikelen